Mohon iman tersemai di hati, Moga hidup dipandu Ilahi



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Thursday, September 21, 2017

Intipati An-Nur Ayat 55-64 Tafsir Fi Zilalil Quran

No comments :

#notetoself
Kekuasaan ke atas muka bumi ini telah dijanjikan Allah. Dan siapa lagi yang lebih menepati janji selain daripada Allah?
.
Kekuasaan yang sebenar-benar kekuasaan ini hanya diberikan kepada orang beriman & bermal soleh.
Ini kerana kekuasaan ini hanya layak dipikul oleh khalifah yang mampu melaksanakan amanah Allah. Hal ini tidak dapat ditunaikan oleh pemimpin yang tidak memiliki iman yang teguh.
.
Mereka juga tidak sekali-kali menyekutukan Allah dengan sesuatu pun (taghut, syahwat dan lain-lain).
Bila syarat-syarat yang ditetapkan Allah ini tertunai, maka janji-Nya juga pasti tertunai.
.
Hal ini telah dibuktikan dengan sejarah umat terdahulu yang diberikan kekuasaan setelah mereka beramai-ramai kembali kepada Allah. Mereka yang pada awalnya hanya mampu mengamalkan perintah Allah dalam keadaan takut-takut, kini boleh mangamalkan hidup mengikut syariat Allah dalam keadaan aman & tenang.
.
Namun, setelah beberapa tempoh tertentu, Allah menarik kembali kekuasaan itu, atas sebab manusia itu sendiri, yang meninggalkan syarat-syarat pemilikan kekuasaan tersebut. Ada yang kembali mengumpul habuan dunia, terpesona dengan nafsu syahwat dan lain-lain.
.
Bila umat Islam tidak menepati syarat ini, bukan sahaja mereka gagal memiliki kekuasaan, bahkan mereka akan terkebelakang dalam banyak sudut, seperti yang berlaku hari ini. Lalu, mereka dikalahkan pula oleh orang yang ingkar kepada Allah.

No comments :

Post a Comment

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini