Mohon iman tersemai di hati, Moga hidup dipandu Ilahi



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Thursday, September 21, 2017

Sandaran Saddu al-Zaraai' dalam Penguatkuasaan Undang-undang Islam Malaysia

No comments :
*sumber :
IRSYAD USUL AL-FIQH SIRI KE-3: SUMBER-SUMBER HUKUM DALAM ILMU USUL AL-FIQH

Adalah menyedihkan apabila ada di antara kita masih mempertikaikan tindakan pihak penguasa dalam menutup ruang dan jalan menuju kemaksiatan di tanah air kita ini.
Seharusnya kita sebagai umat Islam, perlu cuba bersungguh-sungguh memahami atas dalil atau bukti sandaran apa, setiap tindakan pihak penguatkuasa agama itu dilaksanakan.
.
Ada yang berkata, dengan nada sinis,
"Lemah sangat iman rakyat Malaysia ni, baca sikit edaran Bible bahasa Melayu, terus sesat,"
"Lemah sangat iman orang kita ni, tengok movie unsur gay sikit terus jadi homoseksual,"
.
Sebab tindakan penguatkuasa agama ini telah dijelaskan oleh para alim ulama' kita sendiri, tetapi sejauh mana pula kita cuba mencari jawapan & penjelasan daripada mereka ini?
.
Setiap umat Islam yang benar-benar mencari redha Tuhan-Nya & benar-benar mahu bertemu dengan-Nya, akan berlumba-lumba mengejar kebaikan & menyebarkan kebaikan, begitu juga menghalang perkara-perkara mungkar.
.
Kerana, mahu ataupun tidak, di negeri akhirat nanti, mereka yang ingkar dari ajaran Tuhan itu akan menyalahkan pula sahabat-sahabatnya yang berbuat baik, tetapi tidak mengajak manusia di sekelilingnya menuju hidup berlandaskan Tuhan.
Saat itu, apa hujah bekalan yang kita ada?

- - -
#notetoself #wu #wartawanummah
Dimensi | Tajuk: Pengharaman Arak Menurut Islam
.

No comments :

Post a Comment

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini