Mohon iman tersemai di hati, Moga hidup dipandu Ilahi



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Tuesday, October 10, 2017

Acah Rebel

No comments :
Di sekolah dahulu, setiap kali ada program motivasi, aku selalu join dengan minda/mindset rebel.

Contoh seperti bila tiba malam untuk reflect diri kita dengan parent kita (kami panggil (liqa' muhasabah), kalau dari luar nampak macam aku tengah tekun je diam & dengar bebelan fasi & conductor program tu, (sambil dengar budak-budak lain insaf menangis teresak-esak) tapi dalam hati punyalah aku persoalkan setiap ayat yang keluar daripada fasi tersebut, mana-mana yang aku rasa tak kena.

Macam contoh, bila dia tinggikan suara kata;
Korang ni anak derhaka apa semua, tak selalu call mak ayah, dan pelbagai tuduhan lain dilemparkan kepada kami.
Dalam hati aku kata; "Korang siapa pula nak judge kami?"
"Pemikiran stereotaip la abang ni. Bukan semua orang macam tu."
Dan lain-lain.

Haha. Perasan diri sendiri betul dalam banyak benda.
Sikap rebel & sedikit narsisme (mungkin ego lebih sesuai) ini berlanjutan sehinggalah masuk ke universiti. Apa yang lecturer ajar pun nak rebel (dalam hati of course) 😂.
Sudahnya, selepas beberapa tahun, bila reflect balik, aku ni tak adalah betul sangat pun. Banyak benda aku tak faham, banyak benda aku tak tahu.

Dan bila dah kerja sekarang ni, bagi aku, budak-budak universiti ni walaupun dah nampak macam dewasa, depa ni memang tak matang lagi, lagi-lagi yang belah lelaki. Bukan semua orang begini tapi pada pendapat aku, ramai begini.😂

Sebab tu, aku respek betul kalau mana-mana anak muda yang dari awal lagi sudah ada kesedaran, sudah mampu buat keputusan-keputusan yang rasional dan matang, sudah mampu galas tanggungjawab besar, sudah mampu berdikari, merancang masa depan, mengelak dari sebarang tindakan-tindakan yang tak wajar & berjaya buat beberapa achievement yang boleh dibanggakan. Siap boleh kahwin. Fuh.

Korang osem.
Teruskan keoseman korang. ( T v T)

No comments :

Post a Comment

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini